Informace pro rodiče

        Informace pro rodiče dětí, které nastupují do MŠ

 

Zákonný zástupce bude hradit úplatu za předškolní

vzdělávání v plné výši k datu přijetí dítěte.

Děti se přijímají pro daný školní rok k 1.9. příslušného roku.

 

Číslo účtu mateřská škola: 2602638844/2010 (školné, čipy aj.)

Číslo účtu školní jídelna: 2502638847/2010 (stravné)

 

Co bude Vaše dítě potřebovat při nástupu do MŠ

1. Dítě potřebuje bačkorky, náhradní oblečení / spodní prádlo, punčocháče, tepláky apod. /, pyžamo, kapesník, pláštěnku,

gumovky.

Oblečení se uloží do sáčku v šatně / sáčky jsou školní /.

2. Všechny věci řádně podepište nebo označte nevypratelným fixem.

 

DOPORUČENÍ USNADŇUJÍCÍ VSTUP DÍTĚTE DO MŠ (neboli období ADAPTACE)

 

Doporučení pro rodiče před nástupem dítěte do MŠ

Adaptace dítěte pro dítě i rodiče začíná již v období před samotným nástupem dítěte do MŠ. Avšak samotná příprava dítěte je v rukou rodičů a dítěti nejbližších osob. Ti by dle výzkumného šetření měli přede vstupem dítěte do MŠ dodržovat následující doporučení: 

·       Rodina by měla dítěti poskytovat pocit jistoty a bezpečí

·       Informovat se o období adaptace dítěte na prostředí MŠ, například při informativní schůzce v MŠ, z literatury a další

·       Seznámit se průběhem adaptačního období v MŠ

·       Setkávat se s vrstevníky dítěte již před nástupem do MŠ

·       Zvykat dítě na odloučení od rodičů

·       Dítě na MŠ kladně motivovat

·       Učit dítě samostatnosti

·       Nejen před nástupem do MŠ dodržovat pravidelný režim činností

·       Učit dítě dodržovat stanovená pravidla

 

Doporučení pro rodiče od nástupu dítěte do MŠ

První dny a týdny v mateřské škole jsou pro dítě velmi náročné, zmatené a stresující. Nejen pro to je důležité, aby rodiče této životní změně uzpůsobili rodinný život a dodržovali následující doporučení:

·       Umožnit postupné prodlužování pobytu dítěte v MŠ

·       Umožnit dítěti mít u sebe hračku z domova

·       Po příchodu z MŠ věnovat dítěti dostatek pozornosti

·       Zajistit dítěti pocit bezpečí a jistoty

·       Být citlivý vůči prožívání dítěte

·       Naslouchat dítěti, jeho pocitům i zážitkům

·       Nezařazovat dítě v době adaptace do nových zájmových činností

·       Dopřát dítěti dostatek odpočinku

Čemu se vyvarovat v celém období adaptace

Výše byla uvedena doporučení, která je v době adaptace dítěte vhodné dodržovat. Pro usnadnění adaptace dítěte je vhodné se vyvarovat:

·       Vyhrožování dítěti mateřskou školou

·       Zdlouhavému rannímu loučení

Rodiče by neměli dítěti ukazovat nejistotu a strach při loučení se s dítětem
 

ADAPTAČNÍ PROGRAM PRO NOVĚ PŘÍCHOZÍ DĚTI

1. Krátký pobyt ve školce s rodiči / maminkou - spolu přijít, pohrát si, spolu odejít

                                                            - seznámení s prostředím, s dětmi, učitelkou

2. Krátká návštěva bez maminky - ½ - 1 hod, do svačiny, vycházky, oběda

                                                        - interval postupně prodlužovat

3. Návštěva sourozence z jiné třídy - společný pobyt ve třídě dle potřeby

 

Dítě vnímá čas zcela jinak než dospělý, i půlhodina se může dítěti zdát bez maminky nekonečně dlouhá.

Každé dítě je jiné, zvyká si jinak a různě dlouho…

 

Školní zralost

-znamená určitý stupeň – vyzrálost tělesných a duševních funkcí dítěte- tak, aby dítě zvládlo přechod do ZŠ i učení, které ho čeká

Každé dítě dozrává svým tempem – některé dříve, jiné později- nedá se uspěchat!!!

pojem připravenost označuje získané znalosti,návyky a zkušenosti,  se kterými dítě odchází z MŠ

1.Zralost sociální, pracovní a emoční ; 2.rozumová  ; 3.tělesná

1.-komunikace s vrstevníky i dospělými, přizpůsobení se dohodnutým pravidlům, schopnost podřídit se , zvládnout odloučení, nepříjemné, nečekané situace-tzn. neřešit je pláčem- poradit se s dospělým - neostýchat se zeptat, požádat o pomoc

-sebeovládání - schop.odložit něco příjemného na pozdější dobu-splnit povinnosti, překonávat těžkosti/-zde v případě potřeby povzbudit, podepřít, poradit -ty to zvládneš, zkus vymyslet,jestli by to nešlo jinak…

-dělit se –o vybavení, hračky, pozornost učitelky- neskákat do řeči, počkat, až na mě přijde řada-cvičí i pamět, soustředění, aby nezapomnělo, co chtělo sdělit

-sebekázeň-samostatnost, podřídit  se , přijímání různých rolí-domluva s ostatními-přijmout to, že v rámci rolí nemusí být vždy ten nejdůležitější, první

sebeobsluha, základy společenského chování- poprosit, poděkovat, pozdrav… pracovní návyky-uklidit po sobě místo, pomůcky, hračky, starat se o své věci

-práce dle instrukcí- sebejistota-neptat se  stále, co mám dělat; dokončit práci!- zralé dítě samo o úkoly žádá, má o ně zájem

drobný stálý úkol- zodpovědnost-nezapomenout,  pomoc v doma- zalévání, hrabání listí

- vykání- dítě by mělo být schopno si uvědomit, komu může tykat

2.ROZUMOVÁ ZRALOST-sem patří řeč, myšlení, paměť, pozornost, představy a VNÍMÁNÍ – dítě vnímá vnější svět jinak než dosp.-nás ovlivnují získané zkušenosti, které dítě vzhledem ke svému věku mít nemůže-zaujmou je věci konkrétní, známé, které mu dávají smysl – tomu věnuje pozornost-nejprve bezděčná, jak dítě dozrává, stává se záměrnou-dítě má být schopno soustředit pozornost na určitou věc- 10-15min.- pokud nerozumí, je zklamané, nejisté, může se ho zmocňovat i panika

ZRAKOVÉ vnímání -zaměřit pozornost na podstatné znaky

-vyhledat v prostoru určitý předmět, najít dle popisu, hromada-co vše tam vidím…stejné tvary, čísla, písmena

-třídění dle různých pravidel,-barva , tvar, velikost; co  sem nepatří, zdůvodnit-proč

-skryté tvary v čáranici , vybarvování podle značek, dokreslení tvarů, hledání rozdílů x stejných obrázků, puzzle, skl.rozstříh.obrázků- když zvládne, rozstříhat na menší části, doplnit dle předlohy-do mřížek,řádek.. dodržet pravidlo střídání ;4 sirky-přikládat pátou podle pokynu, vzhledu

-zrak. pamět- cos viděl,-vyjmenovat zakryté předměty, co se změnilo- v místnosti, na kamarádovi..

-prostor.orientace –nahoře-dole….vlevo, vpravo vzhledem k vlast. tělu, bludiště, cestičky

-levo-pravý pohyb očí –pro psaní,čtení-sledování auta,míčku,prohlížení knihy-odpředu!pracovní listy-začínat na levé strraně

SLUCHOVÉ  vnímání - oční kontakt- soustředit pozornost! –musí nám rozumět-jednoduché, stručné pokyny

-rozlišení zvuků se zakrytýma očima-co dělám, čím to dělám, reagovat na předem dohodnuté slovo, rozlišování hlásek- stejné-jiné, na jakou hlásku slovo končí;  začíná, vytlesk. slabik, rozlišení slov ve větě, ko-le-no-děti řeknou celé

-pamět-básně, písně;  přijela babička, přivezla…doplňovat a postupně přidávát; příběhy-pohádky-reprodukce, vzkazy, instrukce-vyřid…

rytmus-pohyb s hudbou,hra na tělo, opakování rytmu, rýmování

řeč-výslovnost, plynulost, slovní zásoba- co to je, jaké to je, co dělají – zobecnění, synonyma, antonyma,porozumění – zopakuj, co máš dělat, co jsem řekla

-popisy, vyprávění zážitků, co bys dělal kdyby…, hádanky, rýmy, poslech čtených pohádek, příběhů,

používání vět, souvětí, gramatická správnost-vzor dospělých

-          používat řeč k dorozumívání-sociální vztahy

-          matemat.představy-10- 20 za sebou, počet  do 6- porovnat víc, mín, o kolik, kolik musíš přidat, ubrat-na předmětech

-          geometrické tvary- poznat, pojmenovat –kruh/ne kolečko, čtverec/ne kostka, obdélník, trojúhelník

-          TĚLESNÁ-výška,váha,2.zuby, změna proporcí, osifikace kostry, svaly—zátěž-taška, dlouhé sezení, psaní, nošení tácu…

-          -ruka na ucho, chůze po čáře, laně, rovnováha-stoj na 1 noze, předpažit, sáhnout na nos, boční kruhy,klek, přednožit

-          pohybový vývoj podněcuje rozvoj mozku a naopak- dnes málo přirozeného pohybu- ochablé svaly- méně odolná                    psychika

-          důležitý PEVNÝ ZÁKLAD/pyramida

-          základ-zvedání hlavy, zadečku,LEZENÍ po 4,sed,chůze, rovnováha

chůze, běh, skoky,házení,chytání;  dovednosti - jízda na kole, plavání –hrubá motorika-uvolnění velkých kloubů

jemná motorika-malé děti-velké předměty- postupně zmenšovat, jak se úchop zdokonaluje a zpřesňuje

-stříhání, vytrhávání, lepení, drobné stavebnice, korálky, mozaiky,KLIČKA, práce s přírod.materiály, hrabání v drobných materiálech, písek,školka s míčem, švihadlem, drápky, přebírání, hry s vodou, hlínou, těstem, kamínky, oblázky- poznat svůj mezi několika po hmatu, přehazovat, překlápět mezi dlaněmi, šití-sáčky, rytmické ťukání, poznávání podle hmatu, házení do vody-venku,-ve školce, doma-kamínek-kruhy kolem dokreslit, nebo cesty mezi kamínky, předměty na papíře

Držení psacího náčiní

věnovat pozornost hned, když začíná kreslit-špatný návyk se odstraňuje hůř, než se vytváří správný návyk –LETADLO_FIX

lateralita-pokud ruce střídá-poradna zjistí, která ruka –oko je vedoucí

.prstová cvičení- ťukání o sebe, o stůl, joga prstů,  masáž ruky s rodiči

KRESBA .- obsah- zachytit i detaily

              - forma-propojení čar, zdvojené končetiny

Předškolní věk

Období - vytváření základů rozvíjejíví se osobnosti čkolvěka

            - vtiskování jevů, vzorců

            - ,,ukládání"

Důležité - uspokojování potřeb

1. Potřeby fyziologické

2. Potřeba místa - dítě potřebuje někam patřit, potřebuje vědět, že nejbližší lidé mají ve svém srdci místo i pro ně, potřebuje se ubezpečovat v tom, že je uspokojující mít ve svém srdci místo pro sebe i pro druhé.

3. Potřeba podpory - dítě potřebuje zažívat fyzickou i psychickou podporu. Ne odstraňovat překážky z jeho života, ale podpořit dítě při jejich překonávání.

4. Potřeba péče, lásky - dítě potřebuje zažívat bezpodmínečné přijetí = ,,mám tě rád pro tebe samého" bez podmínek, bez zásluh

5. Potřeba bezpečí - dítě potřebuje pevné, jisté rodinné zázemí

6. Potřeba limitu - dítě potřebuje pravidla, hranice, strukturu. Potřebuje se naučit znát své hranice, možnosti, aby si vytvořilo reálný sebeobraz.

7. Potřeba uznání - dítě potřebuje být důležité.

8. Potřeba seberealizace - dítě potřebuje prostor pro růst, rozvoj všech svých potenciálů-

Desatero pro rodiče

1. Dítě neodbývat

2. Být dostatečně pevní

3. Nedovolit vytvoření špatných návyků

4. Nesekýrovat

5. Nechat na dítě dopadnout důsledky jeho činů. Nehodnotit dítě, ale čin.

6. Tolerovat chyby

7. Citlivě reagovat na řečový projev dítěte

8. Nehýčkat

9. Být důslední

10. Rodiče = vzor chování